Stressad?

Här har jag sammanställt en lista på saker som motverkar stress. Jag hoppas att du har användning av den. Ta till dig av allt eller delar av den, men försök dig inte på alla övningar samtidigt! Det skulle troligtvis skapa mer stress i din vardag.

Följande punkter har en allmänt stärkande effekt på hälsan samt frisätter hormoner i kroppen som får oss att må bra:

  •  God sömn.
    • Att få en god natts sömn är a och o för att främja hälsan och motverka stress. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst i det ämnet men jag tror att alla känner till vikten av god sömn.
  • Att motionera och vistas ute i naturen.
    • Samma sak gäller motion och frisk luft. Det är av yttersta vikt för hälsan och förebyggandet av stress. Dessa punkter ihop med en positiv syn på livet är de främsta faktorerna för ett gott och hälsosamt liv.
  • Massage och beröring:  
      • Motverkar stress.
      • Stärker immunförsvaret.
      • Har en avslappnande effekt på kroppen.
      • Motverkar spänningar vid smärttillstånd.
      • Ökar vår koncentrationsförmåga.
      • Ökar kroppens allmänna välbefinnande.
      • Ökar utsöndringen av slaggprodukter.
      • Gör spända muskler mjuka och elastiska.
      • Ökar blodcirkulationen och lymfcirkulationen.
      • Ger en ökad kroppskännedom.
  • Mikropaus.
    • Genom att ta en eller flera mikropauser om dagen kan man uppnå flera hälsofördelar som:
      • Ökad rörlighetsförmåga.
      • Mjukare och smidigare muskler.
      • Mindre muskelspänningar och smärtor.
      • Ökad kroppskännedom.
      • Piggare och mer energi.
      • Mindre stress och anspänning.
    • Bästa sättet att få in mikropauser som en naturlig del i vardagen är att ha bestämda klockslag i stället för att att tänka ”jag ska bara gör klart det här”. Syftet med mikropausen är ju att få ett avbrott i arbetet. Genom att bryta mitt i ett arbete och ta två minuter så får du mer energi och utför förhoppningsvis resten av arbetet mer effektivt. Men tänk på att hålla det till ca två minuter så att pausen inte skapar stress i stället för att motverka det. Om du blir mer stressad av pausen är det bättre att ta den vid ett senare tillfälle eller göra något annat som sätter igång cirkulationen.
      • Mikropaus (ca 2 min)
  1. Knäpp fingrarna framför dig, andas ut, böj huvudet bakåt.
  2. Rulla axlarna framåt, följ efter med hela armarna. Upprepa bakåt.
  3. Knäpp fingrarna bakom dig, sträck ut bröstmusklerna.
  4. Stretcha nacken genom att luta örat mot axeln.
  5. Böj armarna och lägg händerna mot bröstet, sträck ut armarna framför dig. Upprepa.
  6. Ta ett djupt andetag och sträck på hela kroppen och gå upp på tå.
  7. Slappna av och böj knäna.
  • Lyssna på bra musik och göra saker som man gillar.

  • Skratta mycket och umgås med människor som ger energi istället för människor som tar energi.

  • Sluta klaga och ta ansvar för min egen hälsa.
    • Tankens kraft.  
      • I Kina är ordet för medicin (yi) samma ord som för tankar. I Sverige säger vi Du är vad du tänker på. Ur ett hälsoperspektiv stämmer det väldigt bra. Det är bevisat att våra tankar har en direkt effekt på vår hälsa. Genom att fokusera våra tankar på negativa saker (räkningar, en jobbig granne, orättvis behandling o.s.v.) så blir vi irriterade och biter ihop käkarna och drar fram axlarna så att vi andas mer ytligt. Kanske får vi också en klump i magen och huvudvärk. När vi istället fokuserar våra tankar på positiva saker (vår käresta, våra barnbarn, när vi vann en tävling o.s.v.) så blir vi glada och avslappnade. Vi sträcker på oss och drar bak axlarna och möjliggör för en effektivare andning och syresättning av blodet och hjärnan som ger ökad energi och hälsa. Det finns en anledning till varför klipp på kattungar och bebisar som skrattar är bland de mest visade på youtube.
      • ÖVNING: Nästa gång då du är i en situation som känns negativ, känn efter vilka kroppsliga effekter det ger dig. Notera dessa och försöka ändra på dem. Antingen med hjälp av din tankar eller fysiska handlingar (motion, kolla på en rolig film, ring någon du tycker om eller liknande).
  • Det du fokuserar tanken på växer.
    • Det luriga med negativa tankar är att de har en förmåga att växa och bli större ju mer man tänker på dem. En negativ tanke föder ofta en annan negativ tanke och ganska snart är man inne i en negativ spiral där fler och fler negativa tankar och händelser kommer att dyka upp. Därför är det viktigt att ta kontroll över sina tankar och istället fokusera på de saker man är tacksam för. Det kan vara små saker som en vacker utsikt eller närheten till affären eller stora saker som sin familj eller sina vänner. Man kan också vara tacksam över saker man inte har, tex allergier, brutna ben, arbetslöshet, krig o.s.v.
      • ÖVNING: Skriv en lista på saker du är tacksam över i ditt liv. Det kanske är svårt i början men efter ett tag kanske du blir förvånad över hur mycket du har att vara tacksam över. Hur känns det när du skriver listan? Använd gärna listan i situationer då du behöver bryta ett negativt tankemönster.  
  • Reflektera.
    • Varför är jag stressad? Vad är det värsta som kan hända? Vem drabbas av min stress?  Det är först när du definierar dina problem som du kan hitta lösningar på dem. När du börjar fundera över din situation och sätter ord på dessa tankar är du på god väg att ta kontroll över din egen hälsa.
      • ÖVNING: När du kommer på dig själv med att grubbla över ett problem, skriv ner det! Kom på en lösning!
        • Bonus: Ofta går vi och grubblar över problem som egentligen inte är något problem. Genom att skriva ner dem med ord kan vi avgöra om det är värt att grubbla på eller inte och kan på så vis bokstavligt talat kasta bort många av våra dagliga stressorer.
  • Känn in kroppen.
    • Sänk och dra bak axlarna, slappna av i käkarna och hela kroppen, andas med magen.  Våra tankar har en direkt inverkan på vår kropp, men visste du att det även går åt andra hållet? Vår kropp påverkar våra tankar.
      • ÖVNING: Sätt en penna mellan dina tänder. Vad händer? Hur påverkar det ditt humör? Hur kan du använda dig av den kunskapen? Facit: Du ler och ditt leende har en direkt inverkan på ditt humör. Fundera över hur du kan använda dig av den kunskapen!
  • Öva in en trigger (tex trefingergreppet).
    • Trigger betyder egentligen avtryckare (på ett skjutvapen). Här betyder det en signal som snabbt kan utlösa en avslappningsreaktion. Det är ett medvetet rörelsemönster som man genom upprepning kan få kroppen att reagera på på det sätt man vill. Idrottare använder det ofta precis innan de ska prestera. Tänk på Stefan Holm (höjdhopparen) innan han gjorde sina hopp i tävlingar! Vissa kallar det för tics men i själva verket är det en väl inövad vana som triggar igång kroppen på önskat vis.
      När jag jobbar med friskvårdspass inleder jag varje avslappningspass med “Trefingergreppet” som ett försök att få utövarnas kroppar att koppla ihop det rörelsemönstret med just avkoppling. Om dem sedan fortsätter öva in det till en trigger så kan dom använda det för direkt nedvarvning vid en krävande situation.
      Knepet är att öva in den vid tillfällen då du känner dig avkopplad och positiv. Kanske när du står och njuter av den första vårsolen?
      • ÖVNING – Trefingergreppet:
        Börja med att föra ihop tummen med pekfingret och långfingret på vänster hand (höger om du är vänsterhänt). Tryck. Andas nu in så mycket luft som möjligt. Håll andan och känn att hela kroppen spänns. Spänn… Andas långsamt ut och slappna av i handen och hela kroppen…  
  • Bli en guldkornsletare.
    • En guldkornsletare är en person som uppmärksammar alla positiva saker i vardagen och njuter av dem. Ett guldkorn kan vara något som tilltalar alla sinnen. Ögonen; en vacker solnedgång eller en vacker kvinna… Öronen; fågelkvitter eller bra musik… Näsan; doften av nyklippt gräs eller nybakta bullar… Känseln; en lätt bris en stekhet sommardag eller känslan av att klia sig när det kliar… Smak; morgonkaffet eller grillad korv utomhus.
      • ÖVNING: Hitta tre guldkorn varje dag och ta dig tid till att njuta av dem!  
  • Lura hjärnan.
    • Hjärnan kan inte skilja på en verklig händelse och en fantasi. Utnyttja den vetskapen mycket och ofta genom att fantisera ihop olika scenarion som får dig att må bra! Gör det med inlevelse!